Panang Kommunikation
Bakgrund
Panang Kommunikation är Dalarnas första och största digitala kommunikationsbyrå. De drivs av en gemensam
vision om att göra skillnad för sina kunder, regionen och kommande generationer. Byrån erbjuder många tjänster, allt från varumärkesarbete och digital marknadsföring till webbutveckling och grafisk formgivning.
Panangs Kundcase
När jag praktiserade på Panang Kommunikation fick jag i uppdrag att göra ett kundcase till hemsidan om det arbete de gjort för Swedala Tak. Eftersom jag inte var involverad i kunduppdraget började jag med att intervjua alla involverade i kampanjkonceptet, den digitalmarknadsföringen, webben, filmen, den grafisk formgivning, annonserna och radioreklamen. Efter att ha sammanställt och kategoriserat texten bearbetade jag den tillsammans med Panangs copywriter. Efteråt samlade jag in det material som skapats och gjorde mockups på dessa, samt varvade dem med miljöbilder. Radioreklamen behövdes också visas upp på något sätt, det kluriga var att den skulle följa Panangs grafiska manér samtidigt som att det skulle vara en reklam för Swedala Tak. Min idé landade i att välja en gammal radio som kändes som Panang sedan placera den i en naturmiljö som användes till Swedala Tak. För att sedan animera ljudvågor i After Effects som synkroniserades med reklamen.
Kund:
Panang Kommunikation
Kompetenser:
Grafisk formgivning
Bildbehandling
Animering
Filmredigering
Copywriting
Illustration

”Panangifiera” modeller
När Panang arbetar med varumärkesstrategi använder de beprövade modeller med fokus på att skapa effekt. I presentationer, under kundmöten, workshops och föreläsningar används bilder på dessa modeller, vilket gör det enklare för kuden att förstå när de förklaras. Flera av modellerna var däremot inte anpassade efter Panangs grafiska profil, så jag fick i uppdrag att designa om dessa. För att skapa ett enhetligt uttryck uppdaterade jag färgerna, typsnitten och illustrerade om modellerna så att de harmonierade med Panangs visuella identitet, vilket kommer stärka igenkänningen av Panangs varumärke.


Informationsgrafik
Förklarande modeller ska vara enkla att förstå och lätta att ta till sig. Modellen som handlade om olika typer av budskap och dess kommunikation var för svår att förstå, så jag fick uppgiften att illustrera om den grunden. Jag bokade in ett möte med Panangs strateg där vi gick igenom modellen tillsammans och bollade idéer för visualiseringen. Utifrån detta skapade jag skisser, och när en av dem valts ut bearbetade jag den digitalt med fokus på tydlighet och enkelhet. Den färdiga modellen godkändes och används nu i deras presentationer.


Gillar du vad du ser?
Hör av dig så snackar vi vidare om vad vi kan skapa tillsammans.