Sigrid Hjertén
Bakgrund
Sigrid Hjertén var verksam som konstnär mellan 1910-1937 och räknas idag som en av Sveriges främsta modernister. Under sin livstid hamnade hon länge i skuggan av sin make och möttes ofta av kritik. Mot slutet av sitt konstnärskap fick hon äntligen det erkännande hon förtjänade men då hade hennes psykiska sjukdom redan tagit över och kort därefter lade hon ner penseln för gott.
Boken om Sigrid Hjertén
När jag läste om Sigrid Hjertén i en konstnärsbok på Sundsvalls bibliotek blev jag tagen av hennes konstverk och livshistoria. Så när jag fick uppgiften att designa och binda en bok ville jag lyfta henne som konstnären Sigrid Hjertén och ge henne den plats hon förtjänar. Boken omfattar 300 sidor och innehåller över 170 av hennes verk samt svartvita fotografier som ger glimtar av hennes liv. Tillsammans berättar de om hennes konstnärliga resa, vars liv och konst successivt förändrades när sjukdomen tog fäste.
Jag valde att lägga upp boken i kronologisk ordning där den börjar med de tidiga åren i Hjertén konstnärsskap med verk från 1910-1919. Boken går sedan vidare till Paris med verk från 1920-1931 och avslutas med Herténs sista tid och verk från 1933-1937. Med den här boken ville jag föra hennes historia till nuet och vidare in i framtiden då hon förtjänar att hyllas och hedras som den ikon hon är. I samband med projektet ställdes boken även ut på en vernissage hos Sundsvalls konstförening.
Studentprojekt:
År 2023
Kompetenser:
Grafisk formgivning
Bokformgivning
Bildbehandling
Typografi
Layout
Bokbindning


Inlaga
Inlagan är formgiven för att framhäva Sigrid Hjerténs konst och liv. Så när formatet skulle väljas testade jag mig fram genom att skära ut och vika papper tills jag hittade ett lugnt format som inte tog över samtidigt som det gav plats åt bilderna. Målet var att skapa en bok som både visar och förmedlar, där form och innehåll samverkar för att ge läsaren en nära och levande resa genom Sigrid Hjerténs värld. Allt för att ge henne det utrymme hon förtjänar.
Nedan följer ett smakprov på boken som tillgängligt dokument:


Layout
Layouten är utformad för att skapa variation och hålla läsarens uppmärksamhet levande genom hela boken. Med över 170 verk och 300 sidor har det varit viktigt att undvika en för statisk form som riskerar att trötta ut ögat. Uppslagen varierar i uttryck – ibland fyller ett enda verk ett helt uppslag, andra gånger samspelar två eller tre bilder i olika format. Bilderna växlar mellan stående och liggande samt höger- och vänsterplaceringar, vilket skapar en rytm av rörelse och vila. Genom att låta layouten andas och förändras får varje verk sin egen plats, samtidigt som helheten förblir dynamisk och inbjudande att utforska.


Typografi
Typografin är vald för att stödja läsupplevelsen och låta konsten stå i centrum. Typsnitten för rubrikerna, brödtexten och bildtexterna har en subtil karaktär för att framhäva innehållet samtidigt som samspelet mellan dem är formgivet för att skapa variation och visuell spänning. Mellan kontraster i storlek, placering och användning av tomrum uppstår en rytm som kompletterar bildens närvaro och bär läsaren framåt.


Papper
Pappersvalet har varit avgörande för att ge Sigrid Hjerténs färgstarka verk rättvisa. För att hitta ett papper som verkligen lyfte fram färgerna gjorde jag testutskrifter på flera olika alternativ. Målet var att hitta ett papper som gör färgerna levande samtidigt som jag ville ha ett matt papper för att undvika glansen. Det skulle inte heller vara för tjockt, då boken är sydd och ska vara behaglig att bläddra i men inte heller för tunt, eftersom genomskinlighet riskerar att störa upplevelsen. Resultatet blev ett papper som låter konstverken träda fram med klarhet och närvaro.


Bindning
Boken är bunden för att både tåla tid och ge en så bra upplevelse av konsten som möjligt. Eftersom det här är en bok fylld med konstverk var det viktigt att den skulle kunna ligga öppen utan att slås igen. Jag valde därför en sydd bindning, som till skillnad från limbindning, ofta stänger sig själv. Tråden är tunn och vit för att inte dra uppmärksamhet från innehållet. Samma tanke ligger bakom valet av ett diskret vitt kapitälband och kapitelband. Boken har hårda pärmar för att ge en stabil och skyddande känsla med en rak, lös rygg som förstärker den gedigna känslan. Omslaget är klätt i ett helt bokklot med linnestruktur – ett taktilt och tidlöst material som ger en jordnära och påkostad upplevelse.


Omslag
Skyddsomslaget är formgivet för att framhäva Sigrid Hjerténs konstverk medan övriga element hålls nedtonade. På baksidan finns ett porträttfoto av Hjertén medan bokinformation ligger på insidan av omslaget för att ytan ska hållas så ren som möjligt. Hade rätt verktyg funnits tillgängliga hade jag gärna tryckt konstverket direkt på bokklotet, inramat av en präglad yta med titel och namn i en balanserad placering ovanför och under bilden. Även inom de praktiska ramar som fanns har ambitionen varit densamma: att låta konsten stå i centrum.


Gillar du vad du ser?
Hör av dig så snackar vi vidare om vad vi kan skapa tillsammans.