Strobe Workwear

Bakgrund

Scandinavian Strobe säljer både modekläder och
arbetskläder men vill ompositionera sig genom att endast satsa på arbetskläder och profilkläder.

Brandbook

När Scandinavian Strobe kom till Panang Kommunikation hade de bara ett namn, ett visitkort och en logotyp, varav inget som tydligt visade vad de faktiskt gjorde. För att ompositionera sig behövde de klargöra sin verksamhet och identitet. Under min praktikperiod fick jag ansvaret för hela projektet, som innebar att skapa en brandbook med ett enklare varumärkesarbete, genomföra ett namnbyte, designa en ny logotyp och ta fram en grafisk profil. Med en tydlig och enhetlig kommunikation fick kunden ökat självförtroende i hur de presenterar sitt varumärke. Det gav dem ny motivation att utveckla sin verksamhet, vilket ledde till att de också beställde en webbsida av Panang.

Kund:

Strobe Workwear

Kompetenser:

Grafisk formgivning
Bildbehandling
Varumärkesstrategi
Idé och koncept
Copywriting
Illustration

varumärke och logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
innehåll av brandbook till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe gjord av Angelica Skodborg

Varumärkesarbete

Varumärket Strobe Workwear omfattar allt från
kärnvärden, grafisk profil, tonalitet och kundbemötande
till företagsfordonet. För att skapa ett enhetligt vaumärke
använde jag mig av den beprövade varumärkespyramiden som Panang använder i sina strategiska uppdrag. Jag gick igenom varje byggkloss, ända från historian till toppen av pyramiden, där upplevelsen finns. Det resulterade i ett genomarbetat varumärke som speglar Strobe Workwears identitet och tydliggör deras riktning och syfte.

För att ytterligare förtydliga vad Scandinavian Strobe gör tog vi det gemensamma beslutet att döpa om dem till Strobe Workwear. Det kommer också att hjälpa dem med ompositioneringen då det blir tydligt för kunden vad företaget säljer. Samtidigt valde vi att behålla namnet Strobe, då det redan är etablerat och hänvisar till ljus och reflexer.

För att se hela varumärkesarbetet kan du kika på Strobe Workwears brandbook.

Varumärkesarbete till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe gjord av Angelica Skodborg
Panangs varumärkespyramid applicerad på Strobe Workwear

Grafisk Profil

Den grafiska profilen är mer än bara Stobe Workwears ansikte utåt. Den är designad för att representera hela varumärket, allt från affärsidén till deras värderingar. Den grafiska profilen, med logotyp, typsnitt, färger, dekorelement och bildmanér, är grunden för den visuella identiteten. Med hjälp av den skapas en enhetlig kommunikation som stärker och förenar varumärket både internt och externt. Stobe Workwear har tack vare detta blivit mer definierat och igenkännbart, vilket kommer att öka deras synlighet.

grafisk profil och logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
identitet till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe gjord av Angelica Skodborg

Logotyp

En logotyp är en väsentlig del av ett varumärke och är något de ska leva med i många år. Det är därför av yttersta vikt att den representerar företaget och vilka de är. Strobe Workwears logotyp är designad att spegla deras affärsidé, löfte och värderingar. Logotypens symbol knyter an till reflexer på varselkläder, till hängselbyxor, skyddssele och förkläde. Reflexdetaljerna betonar skydd och säkerhet, medan hängselbyxor och förkläde representerar arbetsklädernas historiska rötter. Den cirkulära formen återspeglarjordklotet, vilket syftar på att hållbarhet och högkvalitativa produkter är en självklar del av varumärket.

De rundade kanterna och öppna linjerna visar på Strobe Workwears framåtsträvan och välkomnande inför innovation. Samtidigt som de speglar deras flexibilitet och förmåga att erbjuda lösningar anpassade till kundernas vardag och arbetsbehov. Jag designade logotypen med mjuka former och vänlig bokstäver för att betona deras värderingar om att vara lyhörd och omtänksam. Samtidigt ville jag visa att Strobe Workwear värdesätter långsiktiga och relationer med kunder, och valde därför att använda tjocka, stabila linjer.

visitkort med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
bil med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
brev med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg

Färger

Färgpaletten härstammar från Falu Koppargruva som
knyter an till den lokala historian och det arbete som utfördes där. Strobe Workwears orange profilfärg används för att stärka igenkänningen och ge kommunikationen en energikick. Den är döpt till Gemenskap och symboliserar den värme och öppenhet som varumärket besitter. Utöver profilfärgen används två komplementfärger. Den turkosa, döpt till Kunskap representerar den långa erfarenhet som Strobe Workwear har inom klädidustrin samt deras framåtsträvan och öppna sinne för innovation. Medan den krämvita färgen, Trygghet, hänvisar till stabiliteten och de långsiktiga relationer varumärket har med kunder och leverantörer.

Profiltypsnitt

Poppins är Strobe Workwears profiltypsnitt. Jag valde det typsnittet då dess karaktär känns stabilt och välkomnande vilket hänvisar till varumärkets kultur. Viktigt var också att typsnittet skulle vara lättillgänglig och finnas i olika skärningar då den används i all kommunikation.

Färger i grafisk profil till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
presentation i grafisk profil till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg

Grafisk dekor

Den grafiska dekoren är en hyllning till Strobe Workwears ursprung i Falun, Dalarna. Jag designade den med tanken att dekorens mjuka, böljande form ska bildar en dalgång – oavsett om den används horisontellt, vertikalt eller är spegelvänd. Utöver att det är en hyllning till Falun förmedlar den en känsla av framåtrörelse och innovation, som speglar vårt öppna sinne för nya idéer och material. Samtidigt som den visar på varumärkets flexibilitet. När endast den vita linjen används får den bara vara horisontell men tillsammans med färgplattan får den roteras och spegelvändas. Jag bestämde även att när text och bild kombineras ska den vita linjen användas tillsammans med en färgplatta. Detta just för att Strobe Workwear inte ska behöva angöra om kontrasten mellan bild och text är tillräcklig.

Roll-up i grafisk profil till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
grafisk dekor på annonser till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg

Bildmanér

Strobe Workwears bildmanér signalerar pålitlighet, kvalitet och funktionalitet. Bildspråket visar människor i naturliga arbetsmiljöer där fokus ligger på deras arbetskläder och utrustning. Personerna på bilderna ska framstå som naturliga och motiven ska visa yrkesbredd med både kvinnor och män i arbetskläder från olika branscher. Det ska kännas jordnära och trovärdigt där övermättade färger och bilder med starka filter undviks.

bildmanér till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
webbsida till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg

På kontoret

Det är lika viktigt att kundbemötandet och kontoret representerar varumärket. Gör det inte det faller den upplevelse som som Strobe Workwear har byggt upp och vill att kunderna ska känna. För att behålla upplevelsen behandlas varje kund enligt varumärkets kultur och kärnvärderingar medan den grafiska profilen appliceras på inredningen i Strobe Workwears lokal.

orange soffa med blå kuddar och ramar med arbetskläder
block och penna med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
mugg och kaffestation med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
klädhängare och hyllor med arbetskläder

Förpackningar

Försäljning och leverans är också en del av upplevelsen, inte bara bemötandet under försäljningen utan också hur produkterna förpackas. För att stärka igenkänningen används tejp och etiketter i profilfärgen orange med Strobe Workwears logotyp. Valet att förpacka produkterna i ofärgad kartong i kombination med etikett eller tejp är med omtanke för både miljön och ekonomin. Det minskar användningen av kemikalier samtidigt som man kan dra ner på onödiga tryckkostnader. Med hjälp av detta skapas en genomtänkt helhet där upplevelsen av varumärket fortsätter hela vägen hem.

förpackning och tejp med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
påse med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg

Profilkläder

Varumärket baseras på de anställda – det är de som förkroppsligar och andas Strobe Workwear. De skapar kulturen, följer kärnvärderingarna och bär visionen vidare. Därför appliceras även den grafiska profilen på deras kläder, där profilfärgen Gemenskap kombineras med komplementfärgen Trygghet. Det skapar en enhetlig visuell identitet och förstärker känslan av samhörighet.

Giveaways

Även små detaljer bidrar till helheten. Giveaways är ett effektivt sätt att tacka kunder, samtidigt som de stärker varumärket och fungerar som kostnadsfri marknadsföring. Genom att välja användbara produkter anpassade för Strobe Workwears målgrupp, såsom tumstock och ficklampa, skapas en positiv upplevelse som sprider varumärkets rykte vidare.

tröja med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg
profilsaker med logotyp till Strobe Workwear, Scandinavian Strobe formgiven av Angelica Skodborg

Fler projekt

Ta en titt på fler av mina designprojekt.

Bäst i familjen spel av nicotext fotograferad av Angelica Skodborg
Nicotext förlag
Swedala Tak
Närbild på baswebb till Nordbrodyr formgiven av Angelica Skodborg
Nordbrodyr

Gillar du vad du ser?

Hör av dig så snackar vi vidare om vad vi kan skapa tillsammans.